Binnenkort mogen we op de meeste autosnelwegen 130 rijden, opdat het fileleed afneemt.
Daar heb je weer dat vermaledijde Nederlandse gepolder! Iedereen te vriend houden. De kool wordt niet opgevreten en de geit krijgt een aai over de bol.
130 -- het wordt wat beter dan voorheen, maar echt goed wordt het natuurlijk niet.
(En dan die eeuwige betutteling...)
Terwijl de oplossing toch zo eenvoudig is. Om de spijker op de kop te slaan: doodeenvoudig. Namelijk: helemaal geen maximumsnelheid. Iedereen mag voortaan zo hard pezen als hij of zij wil. 150, 180, 220 kilometer per uur -- moet allemaal kunnen.
Er vallen dan uiteraard veel meer doden in het verkeer. Maar meer doden betekent minder verkeersdeelnemers. Dus minder files. Natuurlijk verloop heet dat.
2 opmerkingen:
Donderdag reden wij over de Afsluitdijk. Potdicht van de mist en 60 was zo'n beetje de hoogste snelheid om het nog enigszins verantwoord te houden. Ik enorm balen, want dan mág je snotmiljaar eens 130 en dan kun je niet eens.
Toen wij een tijdje geleden over de afsluitdijk reden vonden we 130 eigenlijk zonde van de mooie rit. We zagen dan ook niemand zo snel rijden.
Hier in de buurt mag je blij zijn als je honderd, negentig of zelfs maar zeventig mag. Regelmatig is het vijftig, wat in de praktijk betekent langzaam rijden of stilstaan. Dat gaat nog jaren duren op de A12 en op de A50 zijn ze ook nog lang niet klaar.
We hebben in Zeeland, tussen Middelburg en Bergen op Zoom wel een stuk 130 kunnen rijden, en ook verderop richting Rotterdam. Op het totaal van de reistijd scheelt het zo weinig dat ik alle misbaar van de minister over hoe blij we moeten zijn met deze maatregel niet begrijp.
Een reactie posten