Eén van Händels laatste werken is zijn oratorium Theodora. Het is in 1750 in Londen in première gegaan. De componist was toen, negen jaar vóór zijn dood, op het hoogtepunt van zijn kunnen.
Het libretto komt, evenals enkele vorige, uit de koker van Thomas Morell, een geestelijke met wie de componist vruchtbaar en aangenaam kon samenwerken. Het gaat over Theodora en haar geliefde Didymus, die op bevel van keizer Valens de marteldood moeten sterven, omdat zij weigeren hun christelijk geloof af te zweren.
Het werk lag Händel na aan het hart en het was dan ook een wrede teleurstelling voor hem dat het geen succes had. 'De joden komen niet kijken, omdat het over een christenvrouw gaat en de vrouwen komen niet kijken, omdat het over een deugdzame seksegenote gaat,' zei hij bitter.
Er is nog een interessante anekdote over het oratorium. Morell zei eens tot de componist: 'U houdt natuurlijk het Hallelujah uit Messiah voor uw beste koorwerk.'
'Nee,' zei Händel, 'dat is He saw the lovely youth uit Theodora. It is far beyond it.'
donderdag 26 juli 2007
'Theodora', Händels 'Schmerzenskind'
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten